Albertirsa és Tápiószőlős is nyert, százmilliós nagyságrendet. (Ezen az internetcímen meg lehet nézni a nyertesek listáját:
Azt hallani, Tápiószőlősön megszűnik a zeneoktatás, a ceglédi zeneiskola nem viszi tovább, a Pest megyei Önkormányzat döntése alapján. Történik ez úgy, hogy Tápiószőlőst meg sem kérdezték, nem is tárgyaltak velük, csak küldtek egy levelet.
Érdekes most ez az egymásra mutogatás Dr. Czinege és Földi úr között. Biztosan fokozzák ezt majd még. Kíváncsi leszek a végeredményre.
Néhány konkrét dolgot kaptam, most felteszem ide, hátha javít valamit. Min is? Azt nem tudom.
A közoktatási célú EU-s pályázatok sikertelenségének fő oka a szakmai hiányosságokban keresendő.
A teljességre törekvés igénye nélkül ezek a következők:
1. Nem valósult meg a közoktatási intézményekben a sajátos nevelési igényű gyermekek integrált nevelése olyan esetekben sem, ahol a szakértői vélemények ezt indokolttá tették volna. (Ma is működnek ún. kis létszámú fejlesztő osztályok integráltan is nevelhető tanulókkal.)
2. Nem megfelelő a nevelési-oktatási intézmények nyilvántartása a hátrányos helyzetű és halmozottan hátrányos helyzetű gyermekekről. (Az önkormányzat sem rendelkezik pontos adatokkal? Hol a gyermekjóléti szolgálat, a családsegítő, a gyámhivatal felelőssége?)
3. A közoktatási törvény szerint az intézmények és fenntartóik számára kötelező az esélyegyenlőségi intézkedési terv elkészítése
105. § (1) A helyi önkormányzat az önkormányzati intézkedési terv, illetve a fővárosi, megyei fejlesztési terv részeként vagy az abban foglaltakra tekintettel önálló intézkedési tervként meghatározza a gyermekek, tanulók esélyegyenlőségét szolgáló intézkedéseket (a továbbiakban: közoktatási esélyegyenlőségi intézkedési terv).
(2) A hazai és nemzetközi forrásokra kiírt közoktatási célú pályázatokon való részvétel feltétele, hogy a helyi önkormányzat, az önkormányzati társulás rendelkezzen - az oktatásért felelős miniszter által kiadott útmutató figyelembevételével elkészített - közoktatási esélyegyenlőségi intézkedési tervvel. A pályázatok elbírálásánál - az előírt feltételek megléte esetén - előnyben kell részesíteni azt a közoktatási intézményt fenntartó társulást, amelynek tagjai között olyan önkormányzat is található, amely szerepel a hátrányos helyzetű települések jegyzékén, továbbá azt a közoktatási intézményt fenntartó települést és társulást, amelynek az illetékességi területén a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek, tanulók összes gyermekhez, tanulóhoz viszonyított aránya eléri a huszonöt százalékot.
(3) A (2) bekezdésben foglaltakat a nem állami, nem önkormányzati intézményfenntartók tekintetében is alkalmazni kell.
A Ceglédi Kistérség számára néhány hónapja készült Közoktatási Intézkedési Terv c. dokumentumból, mintha ez kimaradt volna!
4. A közoktatási intézményeken belül, az egyes telephelyek/ tagintézmények, illetve egy adott évfolyam párhuzamos osztályai között óriási eltérések vannak a hátrányos helyzetű gyermekek arányát tekintve. Ez jogszabálysértő!
A szegregációs oktatásszervezési gyakorlat a pályázatok esetében kizáró tényező!
5. Az oktatásért felelős miniszter által kiadott útmutató szerint az esélyegyenlőségi tervekben vizsgálni kell meg pl. a következőket:
- a kompetenciamérések eredményei
- lemorzsolódás (évfolyamismétlés)
- továbbtanulás irányai
- szakember-ellátottság
- pedagógusok módszertani képzettsége
- tanórán kívüli programok
- infrastrukturális feltételek stb.
6. Az intézmények alapító okirataiban szerepelniük kell azoknak a feladatoknak, amelyek ellátására a pályázati támogatást igénylik.
pl. SNI integráció, HH és HHH integráció stb.
7. A közoktatási célú pályázatok esetén fontos a környezettudatos nevelés, a komplex akadálymentesítés, a fenntarthatóság, stb. is.
Összefoglalva:
A pályázatok sikertelenségének elsődleges oka a nem megfelelő szakmai előkészítésben, a pályázatírók nem kellő hozzáértésében, vagy a számukra átadott hiányos anyagban keresendők.
Meg kell tanulni szakmailag jól előkészíteni a pályázatokat, majd utána kíválóan megírni.
Nem elegáns dolog kizárólag a politikát hibáztatni a kudarcért, amikor a politikai döntések szintjéig sem tudnak pályázatokat eljuttatni szakmai hiányosságok miatt.
(A nyertesek listáján fideszes önkormányzatok, egyházi intézmények is szerepelnek. Őket nem lehet megvádolni MSZP-s kötődéssel.)
A fentiek alapján több, mint izgalmas az a kérdés, hogy mit csinál a kistérség munkaszervezete, az oktatási iroda?
Egyébként kapásból három oktatási szakértőt is fel tudnék sorolni, persze rájuk semmi szükség, pedig a pályázatok előkészítésében talán hasztnos szerepük lehetne. Polyhosné Erszike, Aratóné Jutka, Szegedi Gyuri. (Tudom, Aratóné pálya szélén van, Szegedinek sem jó ómen az egyházzal való összetűzése, Polyhosné meg...)
Ma Cegléd örülhet, Morvai Krisztina és Vona Gábor fogja ontani az okosságokat a művházban. Délután a Szabadság téren már látták őket, testőrök is voltak, meg kamera, meg Korondi (Pincsi) Miklós is.