CEGLÉD Virtual.huh - Josephin

Central Europe Gigantic LED Virtual Hogy világítsanak a fények. és látszódjon Cegléd – régebben, most, és ezután –, ahogyan még nem láttuk, csak tudjuk, van ilyen arca is.

Friss topikok

  • Cassivs: Engem tanít Lovas Ottó. Szaktársaim véleményét tolmácsolom, ami megegyezik az enyémmel. Zseniális ... (2011.12.05. 11:16) „Nehézlovasság”?
  • Radiusjan: Nem kell szeretni az igazat, a gyógyító, keserű orvosságot, a fájdalmas műtéteket sem,de el kell f... (2011.11.08. 00:27) Genetikus vagy csak átmeneti?
  • hawelka: @Nutella80: 1 év után kinek jut eszébe ...Ha valaki a jóságnak és szeretetnek csak egy morzsáját, ... (2011.10.11. 16:32) Elkezdődött a jövő!
  • Dzsonszi4: Mi volt a 168 órában? :P (2011.04.25. 11:27) Lovas Ottó tényleg sztár lett
  • Meggyvágó Madár: Üdv Mindenkinek! Gondoltam benézek, de halódik itt minden. Már nem is balos, hanem provinciális. O... (2010.11.17. 22:45) Magyar Nemzet kontra Pákozdi Sándor

Linkblog

A kistérségi tanulmány (folytatás) - Intézkedési terv 5.

2008.06.08. 15:18 | CEG LED.huh - Josephin | Szólj hozzá!

 

5.) intézkedési terv

5.1. a települési önkormányzatok kötelező közoktatási feladatainek ellátás, a közoktatási törvényben meghatározott ellátási kötelezettség teljesítésének módja

1.1.1.      A Ceglédi Többcélú Kistérségi Társulás tagjai (önkormányzatai) saját döntésük alapján önállóan, intézményfenntartó társulás keretei között, vagy a kistérségi társulás keretében kívánnak gondoskodni a közoktatási törvény 86. § (1)–(2) bekezdéseiben meghatározott kötelező közoktatási feladataikról, amelyek a következők:

a)óvodai nevelés,

b)      általános iskolai oktatás,

c)       a társulás kisebbségek által lakott településein az e kisebbségekhez tartozók óvodai nevelése, általános iskolai oktatása,

d)      a többi gyermekkel, tanulóval együtt integráltan nevelhető, oktatható sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók ellátása.

1.1.2.      Azokon a településeken, amelyek önkormányzatai a társulás keretében kívánnak gondoskodni a kötelező közoktatási feladataik ellátásáról, a társulás fenntartásában működő közoktatási intézmény látja el a kötelező felvételt biztosító óvoda, illetve a kötelező felvételt biztosító iskola feladatait.

5.1.3.      Azon települések, amelyek intézményi társulás keretei között szeretnék megoldani közoktatási feladataikat, azok esetében az együttműködési megállapodás decentrumi szinten történik a jövőben.

Ezek a következők lehetnek:

Abonyi Intézményfenntartó Társulás: Abony; Tápiószőlős; Újszilvás

Albertirsai Intézményi Társulás: Albertirsa; Ceglédbercel; Dánszentmiklós

Ceglédi Intézményi Társulás: Cegléd; Kőröstetétlen; Mikebuda;;

Nyársapáti Intézményfenntartó társulás: Nyársapát; Csemő

Törteli Intézményi Társulás: Törtel; Kocsér; Jászkarajenő

Nagykőrösi Intézményi Társulás: Nagykőrös;

 

5.1.4. Abony Város Önkormányzata vagy önkormányzati fenntartásban működteti tovább, vagy a társulás által vállalt közoktatási feladatok kistérségi szintű megszervezéséhez a kötelező feladatok ellátását végző intézményein felül a Ceglédi Többcélú Kistérségi Társulás fenntartásába adja a Kinizsi Pál Gimnázium és Szakközépiskolát, vagy az intézményfenntartó társulás keretei között működteti. Ezzel együtt az intézményi társulás, vagy a kistérségi társulás használatába adja a fenntartói joggal átadott feladatok ellátásához szükséges vagyont használatba.

5.1.5.      A társulás tagjai (önkormányzatai) közül azok, amelyek társulás keretében kívánnak gondoskodni a kötelező közoktatási feladataik ellátásáról

5.1.5.1.                a társulás fenntartásába adják óvodáik, általános iskoláik közoktatási feladatokat ellátó intézményegységeit,

 

5.1.5.2.                a társulás használatába adják az e feladatok ellátásához szükséges vagyont,

5.1.5.3.                a közművelődési feladatokat ellátó közoktatási intézményegységek fenntartói joga a települési önkormányzatoknál marad.

5.1.6.      A társulás tagjai (önkormányzatai) 2008. május 31-ig dönthetnek az előző pontokban részletezett fenntartói jogok átadásáról és a feladatellátáshoz szükséges vagyon használatba adásáról, a következő feltételekkel:

a)       a fenntartói jogok átadására és a feladatellátáshoz szükséges vagyon használatba adására 2008. augusztus 1-jével kerül sor,

b)      a továbbiakban a társulás tagjai (önkormányzatai) minden év október 15-éig dönthetnek a fenntartói jogok, valamint az ezekhez kapcsolt vagyonhasználati jogok további átadásáról vagy visszavételéről, amire a következő év július 1-jével kerülhet sor,

c)       Kistérségi társulás esetén Cegléd Város Önkormányzata a közös intézmény fenntartásában vállalt kötelezettségeit mindaddig ellátja, amíg a társulás bármely másik önkormányzata részt vesz a közös intézményfenntartásban.

5.1.7.      A társulás a települési önkormányzatok által átadott, valamint társulás által vállalt közoktatási feladatok ellátására 2008. augusztus 1-jével új közoktatási intézményt alapít „Ceglédi Többcélú Kistérség Társulása Óvodája” névvel, az alábbiak szerint:

a)       a többcélú társulás közoktatási intézményének székhelye Egységes Iskola esetén – ha a középiskola is benne van – Abony, ahol a társulás intézményének egységes középiskolai feladatot ellátó székhelyintézménye működik, ha nincs benne középiskola, akkor Cegléd.

b)      a települési önkormányzat területén a társulás intézményének óvodai és egységes középiskolai feladatot ellátó tagintézményei működnek.

5.1.8.      Intézményi Társulás estében a fent említett határidők ugyan azok.

 

 

5.2. A társulásban résztvevő helyi önkormányzatok nem kötelező közoktatási feladatai, és azok ellátása

A Ceglédi Többcélú Kistérségi Társulás az általa fenntartott közoktatási intézményben ellátott nem kötelező közoktatási feladata a gimnáziumi és szakközépiskolai oktatás, ennek keretében a társulás közoktatási intézményébe járó azon tanulók oktatása, akik középiskolai tanulmányaikat a 9. évfolyamtól is a társulás egységes középiskolájában kívánják folytatni abban az esetben, ha a Kistérségi Tanács, és Abony Város Önkormányzata úgy dönt, hogy ebben a formában kívánják a középiskolát működtetni.

 

 

5.3. A közoktatási intézményrendszer működtetésével, fenntartásával, fejlesztésével, átszervezésével összefüggő elképzelések

5.3.1.                      A Ceglédi Többcélú Kistérségi Társulás, vagy intézményi társulás esetén a települések, melsek társulást kötöttek,  megállapodást kötnek a közös közoktatási feladatellátásba 2008. augusztus 1-jétől bekapcsolódó települési önkormányzatokkal a társulás keretében történő közoktatási feladatellátásról 2008. május 31-ig. A továbbiakban a megállapodást minden év március 31-ig felül kell vizsgálni. Intézményfenntartó társulás esetében is ezek az eljárási módok és határidők használatosak.

 

5.3.2.                      A megállapodásban kell rögzíteni:

a)  az önkormányzat területén működő tagintézmény

-    nevét,

-    közoktatási feladatait, ezen belül az óvodai, általános iskolai, esetleg középiskolai, továbbá a kisebbségi nevelés és oktatás,

-    az óvodai csoportok, iskolai osztályok, napközis csoportok számát közoktatási feladatonként,

-    a tagintézmény vezetőjének megbízására vonatkozó szabályokat.

b)  az önkormányzat fenntartási hozzájárulásának összegét, amelyet

-    a tagintézményben ellátott közoktatási feladatok állami normatív támogatása, ezen belül elkülönítve a társulásban való részvétel nélkül is igényelhető és a többcélú társulásban, vagy intézményi társulásban igényelhető támogatások összegét,

-    a tagintézmény működési kiadásai,

-    hozzájárulás a többcélú társulás, vagy intézményi társulás intézményének közös működési kiadásaihoz a tagintézményben ellátott közoktatási feladatok jogcímein a többcélú társulás, vagy intézményi társulás számára igényelhető támogatások arányában,

-    a tagintézménynek elkülönítve biztosított fejlesztési, felújítási kiadások teljesítéséhez szükséges tagintézményi kiadások alapján kell meghatározni.

 

 

 

Az Együttműködési Megállapodás tervezete az intézkedési terv a melléklet tartalmazza.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IV. FEJEZET

 

A gyermekek, tanulók esélyegyenlőségét szolgáló intézkedések

 

1.            A Ceglédi Többcélú Kistérségi Társulás a kistérség többcélú közoktatási intézményét, vagy intézményi társulásait, a gyermekek, tanulók esélyegyenlőségének biztosítása érdekében hozza létre azzal a céllal, hogy biztosítsa a következőket:

a)      minden pedagógus munkakörben a közoktatási törvényben előírt végzettségű és szakképzettségű szakember foglalkoztatása minden településen,

b)      a pedagógiai szakszolgálatok szolgáltatásainak biztosítása, a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók ellátása minden településen,

c)      a kisebbségi nevelés és oktatás megszervezése az óvodától a középiskola befejezéséig a nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól szóló törvény alapján, ha a kistérség településein élő kisebbségek igénylik,

d)      az 5–8. évfolyamos tanulók iskoláztatásának biztosítása azokon a településeken, ahol az alacsony tanulólétszám miatt a közoktatási törvény nem teszi lehetővé, hogy helyben 7–8. évfolyam induljon, illetve a település önállóan 5–6. osztály indítását sem tudja biztosítani,

e)      a bejáró tanulók iskolabuszos utaztatásának megszervezése azokon a településeken, ahol ezt a szülők igénylik,

f)        az intézményen belüli folyamatos továbbhaladás biztosítása a Többcélú Társulás intézményébe járó minden 8. osztályos tanulónak, aki a tanulmányait középiskolában kívánja folytatni,

g)      pedagógiai, szakmai együttműködés kiépítése, a tananyag és követelmények egymásra épülésének biztosítása, a magas színvonalú idegen nyelvi és informatikai oktatás megvalósítása érdekében.

 

2.            A fenti célok megvalósítása során a Többcélú Társulás, vagy az Intézményi Társulások intézményei:

a)      a tagintézmények között összehangolja a pedagógusok foglalkoztatását, az intézményen belül létrehozza a pedagógusok állandó helyettesítési rendszerét,

b)      a pedagógiai szakszolgálatok ellátására utazó szakemberhálózatot működtet,

c)      kisebbségi tagozatot működtet, ennek keretében nemzetiségi nyelvoktatást, középiskolában a tanulók igénye szerint kiegészítő kisebbségi oktatást biztosít,

d)      megszervezi a bejáró tanulók iskolabuszos utaztatásának rendszerét a szükséglet, illetve a szülők igénye szerint,

e)      a folyamatos továbbhaladás és egymásra épülés biztosítása érdekében összehangolja a tagintézmények nevelési, pedagógiai programjait, helyi tanterveit,

f)        a pedagógiai, szakmai együttműködés megvalósítása érdekében kistérségi szintű szakmai munkaközösségeket működtet,

g)      tevékenységét a kistérség településein élő gyermekek, tanulók esélyegyenlőségének biztosítása érdekében szervezi.

 

 

 

 

 

 

V.   FEJEZET

 

összegzés és javaslatok

 

 

1.) Megoldásra váró problémák

 

A kistérségi társulások közoktatási támogatásának igénylési feltételeként meghatározott minimális osztálylétszámokat 2007-ben a kistérség két települése – Mikebuda, Kőröstetétlen –, azaz a kistérséghez tartozó települések 13 %-a külön nem tudta teljesíteni. Ennek következtében a Ceglédi Többcélú Kistérségi Társulás e települések gyermek és tanulólétszámai után nem jut hozzá a pedagógiai szakszolgálati feladatok, és egyéb kistérségi állami normatív támogatásához, bár ezeket a feladatokat ellátja. A demográfiai tendenciák ismeretében prognosztizálható, hogy e települések egy része várhatóan a jövőben sem tud majd megfelelni a létszámelőírásoknak, sőt, várhatóan a tartósan alacsony tanulólétszámok miatt a közoktatási törvény 2008-tól már azt sem teszi lehetővé számukra, hogy önállóan általános iskolát tartsanak fenn.

A kistelepülések kis iskoláiban nem könnyű megvalósítani, hogy minden pedagógus munkakört megfelelő végzettséggel és szakképesítéssel rendelkező pedagógus lásson el, nehéz biztosítani a betegség vagy más ok miatt tartósan távollévő pedagógusok szakszerű helyettesítését, vagy az egyes tantárgyak, ezek között az idegen nyelv és informatika oktatásának személyi és tárgyi feltételeit. Amennyiben e feltételeket akár átmenetileg is, de az intézményben nem sikerül biztosítani, akkor ennek következtében a kis intézmény tanulói hátrányba kerülnek a nagyobb iskolák tanulóival szemben. Ha a probléma tartósan fennáll, a kis általános iskolák tanulói hátrányba kerülnek a középfokú továbbtanulás tekintetében is. A fenti problémákat a kistelepülések önerőből nem tudják megoldani, különösen azok nem, amelyek nevelési-oktatási intézményeiben egy évfolyamon csak egy iskolai (vagy összevont) osztály működik. Ezt tetézi az a jogszabály is, mely 2008. augusztus 31-ig előírja minden közoktatási intézmény részére a minimális taneszköz és felszerelés jegyzéket. Ennek teljesítése a kistelepülési intézmények számára a legnehezebb, mivel jelentős forrásokra van szükségük a jogszabályban előírtak megvalósítására.

Ilyen a Ceglédi Többcélú Kistérségi Társulás kistelepülésein működő nevelési-oktatási intézmények többsége, a 15 település kistelepüléseinek iskolái.

A megoldáshoz a kis iskolát fenntartó településeknek szükségük van a nagyobb települések együttműködésére. A társulás anyagi szempontból is elodázhatatlan. Ez lehet Kistérségi fenntartású intézmény, vagy intézménytársulások kialakítása két-három településsel.

 

 

 

 

 

 

 

2.) Megoldási lehetőségek

Az említett problémák megoldására új lehetőséget kínál a közoktatási törvény 2006. évi módosítása, valamint a többcélú kistérségi társulások közoktatási feladatainak 2008. évi költségvetési törvényben meghatározott ösztönző támogatása.

A társuláshoz tartozó önkormányzatok fenntartásában működő nevelési-oktatási intézmények feladatait elláthatja egy tizenkét évfolyamos egységes középiskolára épülő, abonyi székhelyű, közös igazgatású közoktatási intézmény, amely a Többcélú Társulás fenntartásában működik, ha a kistérség településeinek nevelési-oktatási intézményei ennek az intézménynek a tagintézményeként működnek tovább. A másik megoldás a települések egymás közötti intézményi társulása. Ennek lehetősége azonban kisebb kiegészítő normatívát rejt magában, mint az első magoldási javaslat. Az új intézmény egységes középiskola, pedagógiai szakszolgálat, óvoda feladatait láthatja el kistérségi szinten. Az óvodai és iskolai szakmai feladatok keretében ellátható a kistérségben jelenleg is működő német kisebbségi oktatás - az óvodától a középiskola befejezéséig.

A társulás fenntartásában működő egységes középiskola feladatainak ellátására az előzetes vizsgálatok és a tanulólétszámok várható alakulására vonatkozó prognózisok alapján Abony Város Önkormányzata fenntartásában működő Kinizsi Pál Gimnázium és Szakközépiskola a legalkalmasabb.

 

Az intézmény négy évfolyamos gimnáziumi osztályaira a nyelvi előkészítő évfolyamra épülő gimnáziumi osztályai az egységes középiskola részeként működhetnek tovább.

Abony Város Önkormányzatának a Kinizsi Pál Gimnázium és Szakközépiskolát – a bejárók száma miatt – célszerű kistérségi fenntartásba átadnia. Így a kistérség többi településén működő tagiskolák az ez által létrehozható tizenkét évfolyamos egységes középiskola általános iskolai évfolyamaiként működhetnének tovább.

Cegléd, Albertirsa, Nagykőrös önkormányzati fenntartású közoktatási intézményei és a települések kistérségi decentrum jellege lehetővé teszi azt is, hogy a három településen a tizenkét évfolyamos kistérségi fenntartású középiskolának középiskolai osztálya(i) is működjenek, továbbá a pedagógiai szakszolgálati intézményegység bekapcsolódjon a szakszolgálati feladatok kistérségi szintű ellátásába.

A társulás fenntartásában működtetendő új közoktatási intézmény így alkalmassá válna a közös feladatellátáshoz csatlakozó Abony, Cegléd, Albertirsa és Nagykőrös környéki települési önkormányzatok közoktatási feladatainak teljes körű ellátására és jelentős többletforrás megszerzésére.

A kistérség települési önkormányzatai egymástól függetlenül, a kölcsönös előnyök mérlegelése alapján dönthetnek a közös intézmény keretében történő közoktatási feladatellátásról.

A csatlakozásra vagy kiválásra évente egy alkalommal nyílna lehetőség.

A társulás által fenntartott közoktatási intézmény keretében történő feladatellátáshoz csatlakozó önkormányzatnak intézményfenntartói jogait és a feladatellátáshoz szükséges vagyon használati jogát át kell engednie a többcélú társulásnak, de a használatba adott vagyon továbbra is az önkormányzat tulajdonában marad.

Amennyiben a csatlakozó önkormányzat a kistérségi „közös feladatellátás” mellett dönt (mivel a normatív támogatás önmagában nem elegendő a csatlakozó önkormányzat illetékességi körébe tartozó gyermekek, tanulók ellátásához), nyilvánvalóan továbbra is hozzá kell járulnia az önkormányzat területén működő tagintézmény, vagy a feladatot ellátó kistérségi fenntartású intézmény működtetéséhez. Ezt a hozzájárulási arányt azonban – a jelenlegi helyzethez képest – a többcélú kistérségi társulás által igényelhető állami normatív támogatások csökkentik.

Az ellátott feladatokat és a finanszírozás kérdéseit az önkormányzatok a Többcélú Társulással megkötendő Megállapodásban rendezik, amit évente felülvizsgálnak.

 

A Ceglédi Többcélú Kistérségi Társulást alkotó települések azonban úgy döntöttek, hogy nem a kistérségi fenntartásban gondolkodnak, hanem települési intézményfenntartó társulásokat hoznak létre.

 

Hasonló, de számszakilag kisebb előnyökkel járna az intézményfenntartó társulásban történő csatlakozás. Ebben az esetben Abony, Albertirsa, Cegléd és Nagykőrös nem decentrumként szerepelnének, hanem az intézményfenntartó társulások központjainak feladatát látnák el. Nagykőrös végül úgy döntött, hogy nem vesz részt az intézményfenntartó társulásokban, hanem önkormányzati fenntartás alatt működtetné tovább intézményeit.

Tehát amíg a Kistérségi Társulás esetében más lenne a fenntartó (a Ceglédi Többcélú Kistérségi Társulás) és létrejönne egy intézmény, melynek tagintézményei lennének a települési óvodák és iskolák teljes autonómiával, addig az intézményi társulás esetében maradna az önkormányzati fenntartás, csak az adott települések egy együttműködési megállapodás keretében társulnának.

Az intézményi társulások lehetséges partnerei:

-          Albertirsa: Ceglédbercel; Dánszentmiklós

-          Abony: Tápiószőlős; Újszilvás

-          Cegléd: Mikebuda; Kőröstetétlen

-          Nyársapát: Csemő

-          Törtel: Jászkarajenő; Kocsér

-          Nagykőrös

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.) Várható előnyök

Az új szervezet kedvezőbb finanszírozási feltételekkel, magasabb színvonalon képes ellátni a kistérség településeinek kötelező és önként vállalt közoktatási feladatait.

Az „új intézmény” a tagintézmények között összehangolja a pedagógusok foglalkoztatását, az intézményen belül működteti a pedagógusok állandó helyettesítési rendszerét, utazó szakemberhálózattal biztosítja a pedagógiai szakszolgálatok ellátását. Német kisebbségi tagozatot működtet, és a kistérség településein élő más kisebbségek igénye esetén számukra hasonló lehetőséget biztosíthat.

Az intézmény keretében megszervezhető a bejáró (különösen a középfokú intézménybe bejáró) tanulók iskolabuszos utaztatása a szükséglet, illetve a szülők igénye szerint.

Az intézmény keretében megvalósulhat a tagintézmények közötti szoros pedagógiai, szakmai együttműködés.

Mindezek a kistérség településein élő gyermekek, tanulók esélyegyenlőségét biztosítják.

A Többcélú Társulás, vagy az intézményi társulás közoktatási intézményének létrehozásához szükséges önkormányzati döntéseket e koncepció részét képező Intézkedési terv foglalja össze.

A bejegyzés trackback címe:

https://josephin.blog.hu/api/trackback/id/tr63509727

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása